It's official -- Mauricio Funes is FMLN candidate for president


In a surprise announcement on Thursday, September 27, the leadership of the FMLN announced that its candidate for president of El Salvador in 2009 would be journalist Mauricio Funes. Joining Funes on the FMLN ticket will be Salvador Sanchez-Ceren, the ex-Coordinator General of the FMLN, and part of the hard line, orthodox leadership of the left wing party.

Funes' fame in El Salvador comes as an interviewer of public and political figures on television news shows aired in El Salvador. Learn more about his career in this article on the Global Journalist web site. In February 2005, his firing from Channel 12 caused an outcry throughout the country. (For a contrary view on the Channel 12 incident, read this opinion piece by Paolo Luers in El Faro (in Spanish)).

It's still 17 months before the presidential election in March 2009. The question for the FMLN is whether having Funes at the head of the ticket will attract enough voters from the center, outside of the party's core constituents. Funes brings a much different background that Schafik Handal, the ex-guerrilla commander who was the FMLN candidate in 2004 and who suffered a major defeat. It will take all of Funes' media skills to combat the well-financed media campaign which ARENA is sure to mount.

Comments

Anonymous said…
go funes! it should just be very interesting to see what develops with the fmln in the executive office. the expectations, the hopes, the momentum, the excitement; but first he has to win the elections, then be president for five short years and then we can judge what this cat is really made out of. hopefully he's not just taking up space. el salvador needs people of courage to make things happen. good luck.
El-Visitador said…
I say good luck too!

Though I have no faith in this guy (zero executive experience), perhaps his persona will be enough to wake up the jerks at ARENA and force them to put forward some real talent.

If ARENA chooses another ignoramus idiot, Saca-style, I shall vote for Mauricio Funes. Better to jump into the fire than to die slowly, like a boiled frog, in the current ARENA populist kitchen.
Anonymous said…
what does Funes bring to the table? zero, zilch, nada... no public office exp., no management exp... what does he have to offer?
Anonymous said…
Perhaps it is best that someone without tons of political garbage, become the President. A person who can bring a new way of doing things. Too often when we get folks from the "Old Boys Club", be they male or female, we get the same old crap.
Anonymous said…
our country is not in position to take chances... we need a leader with experience who can hit the ground running to continue the sound policies implemented by the last 4 administrations...
Anonymous said…
Sound policies of doing nothing to stop the gangs running the country, high employment, looking for work in the USA as the only solution, lack of security, high inflation. My God, what more can we stand? Yea, hit the ground running, running away from doing anything positive for ES!
Anonymous said…
Were the ticket Funes/Silva or Funes/[insert FMLN non-hardliner], he may have had a chance. But naming Sanchez Ceren as the VP candidate effectively kills this ticket. The hardliner Sanchez Ceren will scare off the moderate voters the FMLN needs to have any chance vs. the well-financed and election savvy ARENA.
Anonymous said…
Where is Villalobos the expert, Mr. visitador is executive experience the solution? Saca the Bachiller was with executive experience?????.
At least Mr. Funes is Licenciado and is more intelligent a great communicator than the Bachiller, we dont want another Idiot in the paicito, no more....
Anonymous said…
I never even thought of voting for the FMLN, but with this announcement I am thinking that we might need a change
Anonymous said…
funes did not graduate... he's just another bachiller... he didn't finish his thesis...
what differentiates Saca from Funes is the business/management experience... Saca was head of the largest business assoc. in ES... he got there because he proved himself as competent business leader...
Meanwhile, Funes has only been an interviewer with less than 15 employees under him...
funes is not ready for the presidency... there are some basic skills and it's clear funes lacks the most basic skills...
Anonymous said…
This comment is for the person who had previously commented.
Even if Mauricio Funes had only done grade 1 I would say that is a pretty competent person can't you judge a person by what he thinks and says. Neve ever Tonny Saca can be compared to Mauricio Funes. Tonny Saca has only been a toy manipulated by COENA.
NO ONE in EL Salvador is as brave as Funes to say the things as they are. So it would be a good ide a to learn things from him even he only has grade 1.
Anonymous said…
These kind of opinion spaces are interesting to foment the exchange of ideas, arguments and expose the ideas of the speakers, as i see many of the people that post here are salvadoreans who know english not necesary outside the country... I think is fron inside of the town and like the most of the population can't express in these language is hard to find a good reference here. I can see these argument: Mauricio Funes have no management experience, he have just 1 or 2 employes. I tell you these: Mauricio funes is no to get into a job interview to obtain a managament job in a "american multinational company", if these is the vision that you have of the first candidate position I can see than you are arround 18 or 19 years old. The skills a president needs are involved in a deep knolege of the economical, political, situation of the town, a realistic goverment plan, credibility and the capacity to dialog, and of course a priviligiated inteligence and talent, if you dont speak spanish I think it is hard for you to understand what he desert in his very pecular periodistic work(of course in spanish). Everyone who knows the work of Funes can't reject that he can be taged like one of the best analist in all America, more than 20 years of experience in contact with the reality of El Salvador, in the most prestigious news spaces of the town, the reference for the international opinion is he, and nobody who call itself a serious analist hide his comments of the reality of the salvadorean society. Im not kidding about it. It is true at the point that the actual corrupt gouverment and the economic priviligiated class they are marry with realy fear these candidate because he knows all they vulnerabilities and corruptions with the evidence at glance and the international community confirmation. He have the credibility. For all who want to get opinion, I recommend first you need to go to the news and read a little about it, specialy for the "big capacity" of the actual president and specialy read the "particular succes" of the actual govermment politics in matter of economy, education, health, security, and a long long etc...enjoy the wonderlang its now El Salvador!! before 20 years of these "talented politics" of these "talented administrators"...
Anonymous said…
The sole fact that the VP could be someone like sanches ceren makes me wonder, has the FMLN actually changed?

I WOULD SAY NO.

I would MAYBE vote for the FMLN if Funes had someone more trustworthy on his side.

FUNES IS NOT GREAT... it's fine, I give you that, BUT HONESTLY let't take a look a the whole picture, SANCHEZ CEREN will be on his side... WHAT DOES IT MEAN, lets not forget!
Anonymous said…
One more thing:
FUNES se está jugando el todo por el todo, he left his career (not a great one, but still) so he is putting all the eggs in the same basket.

He's leave everything he had for his party, the question is has the FMLN do the same for him?

I'm sure not.

Why would they put sanchez ceren then?
Anonymous said…
hpPeople who are afraid of Sanchez-Ceren are afraid of anything that is FMLN related it's not just him they are paranoid about, it's the institution he represents. The fact that he is an Orthodox is being manipulated by the counter parties as publicist tool against the new FMLN elections.
A good majority of the Salvadorean population still lives under the cloud and fear of the civil war. That's why when they hear FMLN everything seems distrustful and dangerous to them.
I's about time for the Salvadorean citizens to close that page of history and open a new chapter. If we were to live in the past, it would and present simultaneously,it wouldn't be favourable for ARENA, because it was ARENAS founders and officials who manages and maintained the deathquads and directed the repression. According to UN sponsor Truth's Commision, about 95% of the crimes committed in El Savador were attributed to the "National Security Forces".
I believe, it is safer for ARENA to find intelligible, counter arguments to defeat Funes and company. Vulgar Gossip style doesn't sound and look professional. It is very low life.Find better way of attacking an issue and stay away from bombarding a personal with personal and intimate deffect, if you can sustain a sound argument!
Heinar Campos
Anonymous said…
I have respect for Mr. Funes, but I wounder about his position toward private business sector and what he thinks about Chavez and Castro. I am from El Salvador and I know what is going on, I don't really think that Mr. Funes ideologies and that of Mr. Ceren are very compatible. I foresee many discrepancies between Mr. Funes and Mr. Ceren and perhaps between the other hardcore FMLNist. Mr. Funes is a bright man but maybe he really does not understand what he is getting himself into. I wish that my beloved country advances economically and academically. God is the source of life and the necessary tools to make a MAJOR change and I encourage FMLN to seek Him for guidance!

God Bless!

Danilo Perez
Anonymous said…
FUNES!!! i read most of comment posted in here, and for what i read, there was many people who are in real contact with our country, whether they are from el salvador or not makes no difference, although i do not agree with some of the comments, and the fact that funes is a relatively new to the political scenario of the country is actually good for it. then again they contrast it with a "watch dog"
wich i think is people's fear, but i found no reason to fear his past, if we just take a look in the background of the founders of political party in the current goverment, but that is a different story, let's stick to the fact that the country is a complety mess, in every way you can possibly think.they say he has no experience, i think they can hire a pretty good advisors in any fields just with little reduccion of those "overpaid beaurocrats" in the goverment, let me just just say a couple of things:
for those who think that current goverment is doing good. wake up, walk through el salvador and then tell me!
even if they win i don't think we can get worse then we are!!
let be realistic the country is not getting "fixed" in 5 years, there is going to be needed more than funes for that, BUT IT IS A START!!!
Anonymous said…
FUNES IS OK.
Sanchez Ceren is dirty just like any other politic, in the current administration, there no reason to fear him.
"some murder to oppress, some killed the oppresors."
let's not forget that was the past!!
Anonymous said…
to: El Visitor
From : Salvadoreña

Hey! can you tell me what experience has Tony Saca please...

I mean, at least Mauricio Funes went to the university. Let's face it ARENA has governed the last years El Salvador has changed to worse people are there living with low quality of life
Everything is as same prices as USA, and people income are 200 or 300$
That's not life!

GOOO! Mauricio!

We need changes, begining from the government.
Anonymous said…
Check out the article on Funes at elfaro.net. Finally there is a candidate with more vision, pragmatism, and modernity than the greedy dinosaurs in ARENA or the grouchy old marxist of the old FMLN. Im not too worried about Ceren because i think he is a token to the hard liners and will and will not have influence (especially if progressives and centrists back Funes).
Anonymous said…
3 words

GO MAURICIO

you've earned my vote!!!
Anonymous said…
The difference between the two candidates is very obvious. We are finally having the opportunity to get a serious president at international level, a man who has the skills, the intelligence, the knowledge, and the charisma as Funes. We may leave behind those decades of false promises, of absurd images of round and empty-brain figures like Saca or Calderon Sol, dishonest and and hypocrits like Cristiani, who was also involved in dirty matters, and the topper of the worst, whowas the founder of this party, the terrible and perverse D'aubuisson, who did not only lacked education, manners, sense of civilty, common sense, but also any kind of scrupules, conscience and christian spirit; when he cold blodded ordered to kill Romero.
Only in our tiny country can be that it exists some foolish people who would think of building a statue for this murderer!!! It makes me think about the novel "The Idiot" from Dostoievsky....
So I would said, yes, some of our people, lack completely any sense of critic, of reflection, to see clearly the way things are and not swallow easy what the demagog of the current President Saca would say. I see how disgusting his presidential campaign is. He presents a half naked lady dancing this awful kind of vulgar dance. Is this the way that intelligent candidates make their campaigns? For sure not.
I may agree on the fact that the roads are better, that the investment has rised, but come on, you and all salvadorans MUST agree on the fact that there is MORE POVERTY, and those who were middle class are squezed by the debts, 'cuz there is no way to survive otherwise. The adoption of the dollar as a national currency was maybe the worst movement Flores could have taken. Another pseudo-intellectual who was in real a donkey. People, from left, "moderate right" or even right hand extremists, you have to accept the fact that the criminality is increasing at very high speed, you cannot deny it. Saca's program of "Mano dura" was a joke. It did not improve the security of the people at all! But, yes, only the rich can permit to have bodyguards, and alarms all around their big palaces....Yes, that way it is eas to say, "que arda Troya". Saca is our Neron.
These are things clearly showing the incapacity of all the earlier presidents! Not to take into account that now we are becominng the waste yard of the US, consuming huge quantities of junk food US chains everywhere, malls which grow like a field of vulgar flowers, where yes, one can feel safe, and therefore is the Sunday obligated visit... consuming like maniacs unnecesary things, dressing our kids and ourselves as the stars we watch on TV to kill the time in the evening...
Salvadoran society is becoming worse and worse ruled by this Arena government, people OPEN YOUR EYES, USE YOUR GOOD SENSE AND YOUR ANALITICAL CAPACITY!!!
Anonymous said…
They killed his son in France--or paid off somone..
Anonymous said…
All I ask for is change!!! Saca has done nothing but ruin El Salvador's economy. I'm definitely voting for Mauricio Funes. Let's give FMLN a chance.
Anonymous said…
THE MAJORITY OF THE SALVADOREAN PEOPLE ARE BRAINWASHED REGARDING COMMUNISM AND SOCIALISM. THIS DUE LARGELY TO THE POOR EDUCATION AND THE LACK OF THRUTHFUL INFORMATION AVAILABLE. WHEN IN EL SALVADOR THE FMLN IS NAMED IS TAKEN USSUALLY AS A SYNONYM OF GUERRILLA; WHICH IS COMPLETELY ABSURD AND MISTAKEN. THEREFORE MY SALVADOREANS COMPATRIOT IN ORDER TO VOTE IN AN INTELLIGENT AND EDUCATED WAY IS NECESSARY EDUCATE OURSELVES AND TO STOP BELIEVEING IN THE LIES FORMULATED BY ARENA. MAURICIO FUNES REPRESENT AN INNOVATING AND APPEALING CHOICE FOR THE COUNTRY; IF THE COMMON SALVADOREAN ARE SCREAMING FOR A CHANGE MAURICIO FUNES IS THE ONE THAT SHOULD BE ELECTED TO GOVERN THE COUNTRY. IT SEEM HE IS THE ONLLY ONE CAPABLE OF TAKING THE POWER AWAY FROM THE OLIGARCHY THAT IS RULLING THE COUNTRY THAT HAS DISGUISED ITSELF AS A DEMOCRACY THAT IS INTENDED TO FIGHT FOR THE PEOPLE. THE POSSIBILITY FOR A CHANGE LIES IN OUR HANDS LETS EXERCISE OUR RIGHT TO VOTE ON MARCH 2009 AND LET THE SALVADOREANS DECIDE NOT THE WEALTHY AND POWERFUL BUT THOSE WHO WORK HARD FOR THEIR FAMILIES THAT STRUGGLE TO MAKE ENDS MEET.IT IS TIME TO ANALYZE THAT IF THE COUNTRY IS ALREADY IN CHAOS, BEING A U.S.A "COLONY" AND THE PERSONAL PIGGY BANK OF A FEW CHOOSING THE OTHER END OF THE POLITICAL SPRECTRUM WILL NOT HARM AT ALL.
Anonymous said…
Some of the comments against Funes are grossly unfound, it represents the perfect picture the majority of "State controlled media" has painted in people's mind who feel they are educated by watching the major news channels and reading the news paper, This truly is an affront to the intelligence of the Salvadorean Spirit. Wake up Salvadoreans, go out, open your eyes and smell the air.
After all these years of Arena in the White House, What has really changed?// Go Funes
Anonymous said…
Funes president? Please people, understand that Funes is just a controlled person, who hasn't had the ability to change paradigms from the past. Who could not defeat the historical leaders to put Sanchez Ceren as candidate to VP. He won't change the country because: 1. He won't be in control of taking the final decisions, meaning he is not independent. He is just a speaker. 2. He cannot control critical prices such as oil, basic staples and imports, he is not the economy. 3. He doesn't control the delinquency in US. If gangster goes back to El Salvador because the US government deported him, the cycle continues, with or without Funes being president. 4. Who guarantee us he is not going to take his revenge against Canal 12 and close the channel as his friend Chavez did? Do we want independent media? then stop supporting him.

El Salvador is prepared to change but a positive change, not going backwards. Who guarantee us he is not going to make stupid decisions based on what the "cupula" decides? He is now saying he won't change the FTA (TLC) but he will change his mind, as he did before supportiong pro-abortion and then saying he is anti-abortion.

El Salvador needs a real president. Not many where to choose, anyone but Mauricio Funes.

If you are proud to be from El Salvador, do something for it.
Anonymous said…
First of all we have to forget about the level of education that Funes has, there is no education level requirement for someone to see El Salvador's reality and want to help the people of this country. I am a teenager who is still in highschool and I definently see the help that my country needs. ARENA has misused their power to scare the people of El Salvador, and they have the PNC to help them...the poor people make a minimum of $181 a month, and Tony saca wants to raise the prices on water, light, etc. I think even though Mauricio Funes has no experience what so ever in this type of field, he would be a GREAT candidate, because he cares about the people. Just look at saca they say he has the qualifications but does it look like he's doing something? we need to think about the poor, the rich, the children, the elderly, The salvadorian people. Not about the President's selfishness.
Anonymous said…
Samantha,

It seems that you haven't read yet history books about El Salvador as you are a teenager. We who had to suffer the terrible war that the FMLN created don't ever want to go back to those days. Please read a history book.

Also, I recommend you to study some economics books. A president does not determine prices of production factors. If you think prices can be determined by a president, why other countries such as the US, Argentina, Mexico, Japan or Sweden determine their prices for electricity, water or any other? They don't do it! simple. Please read some history and economic books.

El Salvador needs a change. A change that doesn't makes us go to the past.
Anonymous said…
mauricio funes will not take us back to those times..and we DO need a change, something that arena obviously hasn't brought to us for over 25 years.
hubble said…
Arena always uses the same kind of tactics every elecction. It seems to work all the time. They always scare the population by saying that if the FMLN wins all hell will break loose and the USA will stop all support and all businesses will leave the country. People hear this and evrybody runs for the hills. Someone could go to Harvard university but this does not mean that he or she is smart, the same applies for anyerson with experience Saca could be a business man but he could be a bad one.Plus he has one thing is his favor he belongs to the middle upper class that is a big help. The best thing the USA can do is to support whoever wins to try to help the country.
Anonymous said…
It is great seeing the many points of view in these responses. I will try to touch on some. For one, my people, you are too fearful! Can you stand by a decaying, deteriorating mess because it might get worse? You have to fight on. Do not fear change. Those who worry about the old FMLN, who think that the FMLN was responsible for the war - the FMLN was never in government! What harm would it do to try it? Obviously ARENA doesn't work. The guerrilleros fought against tyranny and the government and the yanquis responded with further tyranny. But if we take the example of our South American brothers, the heavy-handed imperialism of the north only served to achieve its goals temporarily. The people moved toward what they needed in the spirit of freedom and the prayer for equality. We have to do the same but in our own way. We Salvadorians are a religious people. I understand how you could say to look toward God. Many of the guerrilleros were not hard-line Marxists in the vein of religion being the opiate of the masses. But in our country it is clear that we have to do our work ourselves. Ours is a country where the very best workers of God (not only Romero but many more) are just as likely to die brutally as are the innocents on the streets of Soyapango in state-sponsored terror tactics to dissuade the masses from joining the opposition. So now we have the gangs. We can't just blame it on ARENA but they are not helping. The Yanquis have deported many criminals born in El Salvador, raised in the north. They have exported their system of street and prison gangs. I don't know if anybody can fix it but we have seen ARENA's inability. It is time for new blood. FMLN is no longer a fighting force. It is a political party and should be seen as such. It has long been time for change. We should look toward the paths of our South American brothers and realize that each of their countries has their own brand of leftism. We can have that too. Viva Funes y viva El Salvador!
Anonymous said…
I truly believe that Mauricio Funes is the best option for the salvadorian people. The salvadorian people should open their eyes and start to think about the future. With a decent, honest, and a intelligent person running the country. That is Mauricio Funes, good luck you have my vote! God bless you
Anonymous said…
In the History of El Salvador an opposition party has never been given a chance to the Presidency... Hopefuly in 2009 Mr. Funes will reach that goal... Please read: http://www.scribd.com/doc/2926415/Why-a-change-is-necessary-in-El-Salvador-2009-Funes ... Gracias
Anonymous said…
I am another Salvadorian who is tired of the current government in El Salvador. I am tired of the corruption, lies, and abuses by "The Areneros." I believe that it is time for a change, Arena has been in power for the last twenty years. The situation has turned worse under their power. Why not give the FMLN a chance to make a change for good.
Anonymous said…
Lara Said:

I think and I'm really sure that all those who had said that ARENA is still an option,are completely grong.

Now is when we have to believe and have faith in ourselves that FUNES is the one...
Anonymous said…
Tenemos que ver que la diaspora Salvadorena tiene una historia que
contar, de la cual da fe al haber tenido que buscar el exilio. Algunas veces politico, economico y hasta seguridad para ex-agentes
de seguridad policial y del ejercito, quienes violaron la ley
por ignorancia o por complicidad con el sistema que aun impera.
Mauricio Funes, quizas no tenga la
mancha (experiencia politica), a la que todo pueblo incauto esta acostumbrado, pero si tiene la capacidad de analisis politico, y es mas:es parte de las clases sin privilegio de El Salvador. Es un intelectual reconocido por los medios de comunicacion de casi todo Latinoamerica. Arena es la continuidad de los gobiernos militares corruptos que se vendieron con el imperialismo norteamericano y la oligarquia local aunada a las transnacionales.
FUNES = CAMBIOS
ARENA= MISERIA,MAS IMPUESTOS,DESEMPLEO
conlusivamente perpetrar el estado de cosas que pasa nuestro pueblo, y sin siquiera eperanzas de cambios.
A todos los paisanos en el exterior: procurar estar alla , para dar nuestro voto que si vale.
POR FUNES PARA PRESIDENTE.
Anonymous said…
It's interesting to read all of your opinions. I want to respond in general and address some of the comments that were made here. First of all I want to say that some people seem to be looking at Funes in a dichotomous way, where if he is not qualified in this small way, or he has this small defect, or he's running with Sanchez Ceren then he is not the right candidate...but that is not the way an election should be looked at. No candidate will ever satisfy all of your requirements and while he might arguably have his weaknesses he is the better candidate. You have to remember that these are politics, you have to see it like a spectrum and ask yourself who has more to offer and the most potential to make a change...because nuestra gente sufre de pobresa...y la miseria genera la delinqunecia. No one person, president or not, is going to make el salvador some thriving heaven over night...be realistic people...if your excuse for not voting for Funes is that he cannot control the price of oil or la delinquencia...you gotta ask yourself what one person can? But I can tell you this while those things are outside the control of the president a good president can address other social and economic areas so that people are not hit so hard and maybe even raise their standard of living, they can institute good policy al beneficio de la gente y no las empresas...you get my point. And about his association with the FMLN...i understand the fear that people have...but you think of the militancy and you forget that it arose from a repression...a repression that in many ways continues...y donde antes el FMLN faught por el mejoramiento social en frentes guerilleras now it fights on political fronts...its a different battle. Lastly, some of you fear voting Funes because you are afraid of something different and unknown, "you are afraid of the dark because you fear the unknown. I am the opposite. I embrace the dark because I fear the known. The light is so full of evil, it makes the darkness shine with good"
Unknown said…
I bet that all people that write stuff here, thinks Che was a great hero, read my friend, knowdlege is power, Funes is egocentric guy that still is not a president and he acts like a jerk, he will sell El Salvador, Mi Pulgarcito to all populist that are in Latin America, we will be talking in this column after he win, and I will be saying "te lo dije chele, pero fuiste pendejo" you vote por el Zope
Anonymous said…
Funes has not proposed any logical or concrete way on how he plans to change anythyng fundamental whatsoever. Peole are just desperate and he has been painted as hope. He is far from being anyone's hope. If you as a governement do not have any control of the currency in your country (dollar instead of colon) then you loose a lot of power to do anything to manipulate the economy in a way that may benefit the poor. (no way to try to lower inflation or lowering interest rates, etc). Not only that but we are at the mercy of what the US will do as far as monetary policy. If the US decides to do something with the dollar (such as raising or lowering the interest rate)that is damaging to our economy, they will do it because they have to look after their economy. Funes said the dollar stays (he and his advisers would much rather be seen as moderates than to do what is needed, no guts).
Mauricio Funes is also an elitist. Just read how there is a divisive alternate movement that is made up almost completely of the petit burgeoise (amigios de mauricio funes). This movement excludes the working class poor, just read in the prensa how they have events in fancy hotels to which no one but their inner group (only with some degeree of economic well being) is invited. I understand the need for fundraising, but this behavior for the presidential candidate of a historic party with the trajectory of the FMLN this behavior is unacceptable.
Not only this but this candidate does not even plan to try to revise CAFTA, how can we improve as a nation when all we gotis agriculture and we don't even try to protect that and our environment (things cafta will and is damaging with legality).He says he wants to work with the private sector, but the private sector is the one that will suffer more without any protection wahtsoever from the big transnational corporations, our private sector cannot compete under this agreement. So I ask, why do people support him? Well people just need a change and the party they trust has imposed this guy a candidate. I love what the FMLN stands for, it is a concept for which tens of thousand gave their life, I worry that people are being misguided by a leadership that wants power at all cost. But what good will power be if all you will do is fail?
Anonymous said…
Funes my respects to you and best wishes, I await the elections that are going to take part over there... I can't wait to see El Salvador as the nation that it is "El Piojito De C.A." and show the world what w are made of...
Anonymous said…
FMLN has been in charge of many Alcaldias and the war did not come to these towns; terrrorist cells did not develop in these communities either; little Cubas or Venezuelas did not arise in these ciudades y pueblos. So, my question is how can you coninue using the FEAR factor to manipulate people against FMLN candidates.
On the other hand, ARENA founders supported, directed and funded DEATH SQUADS, as an immmdeiate solution to the Salvadorean mess of the Civil War. Nevertheless, many executions have taken placed in El salvador lately (Death Squads styles+ car accident styles too). Are you saying they are a better choice? El salvador has been sold to transnacionales by ARENAS presidents and diputados, with the help of PCN y PDC. Fabricas are replacing agricultura. frabricas que perteneces a personas con apellidos extranjeros. Fabricas que no pagan impuestos. They even bring their materials from other countries. I miss ANTEL, CEL, etc. They were Salvadorean and did not exploit people like the fabricas.
Presisents DO have the executive power to rule by DECREE and also, have the power on what market can or can not enter the country and at what prices their product and services will be provided.
Heroes of the past had to take a fusil to their shoulders to acquire power or to make change (Che, Castro and many others). There was no other choice. Heroes del presente hanve to take their intellectual thoughts and put it in the people's minds, so these can put them in power and then, be able to make change. It seems time, people and strategies have changed. we need to modernize and wake up from that deceiving dream, in which chismes and corporate media has us. Y por titulos no me pregunten que tengo varios y de alto nivel (en literatura,en linguistica en historia, en ciencias politicas y hasta en pedagogia). Also, I grew up rodeado de militares y singing, "Patria si, comunismo, no. Libertad se escribe con sangre" and i felt it. luckily, analytical thinking and conscience took me out of that patrana.
Y por favor ataquen los temas y no a la persona,
Heinar Campos
Anonymous said…
PLease , Please , Please...

Nonsense, Mauricio Funes as President, jajajajajaja
Mauricion Funes is just a cover for the FMLN, he will be President but...listen to this...

He will definitely be 100% control by the Chavez. All of you people that have opinions or comments on this "board"..please do your research and think how the Economy in El Salvador will Collapse if the FMLN wins the Elections...

I will be laughing of the IDIOTS that Voted for them....because you will be the first one's regreting
the stability of the Economy.


Last,

If you want the FMLN to run my country El Salvador, I would definitely prefere a
"HOMELESS PERSON" to run the country as it doesn't make a diference between Funes and some RETARD..

I and 65% of salvadorean's will make sure that the FMLN lose the Elections..

We want professionals to run our Country NOT some Retard...


ARENA.....2009
Anonymous said…
The Salvadorean economy is a disaster already. It has been like that for a while, you just lack the information. Salvadorean economy is a consumerist type. It is not producing much. Its main support comes from las remesas.
The government has been trying to refinance its international debt, because they can not keep up with the payments. Please come up with a diffferent arguemennt. Stop using the OLD FEAR FACTOR, which implies that El Salvador will be another Cuba, Venezuela, etc. That makes no sense. There is no substantial evidence to support that. El Salvador has had direct relation to extremely wealthy nations, such as the USA, but it has not become one yet, RIGHT? So El Salvador won't become anything like the countries above mentioned.
A bum as a President... that proposition requires some analytical thought on your part. you can do better than that... That is childish.. please...Put IQ factor to work for a moment and than consider your propositions again...
Heinar Campos
Anonymous said…
to the last person WHO talks about Economy in El Salvador;

To you I said this, El Salvador is not the only Country with Debt's,

The United States Of America was just Soldout to China, Basically All the Billions of dollars Borrowed from China makes the USA
A " China Property"
I work for the Goverment in DC,
I read everything that comes through and watch the News Every Day,
So please don't come and Lecture me on El Salvador's Economy, because El Salvador is 10 time better then before, if you don't see it, thats your poor opinion.

We want El Salvador to be in a position where we don't have to see people like you posting Negative Comments of our Country...

Sure, it might not produce any Jack to the USA, but; thats exactly what we want, to produce 99.9% to our People, and established a better Economy.

Yes, we have relationship with other Wealthy Countries, that is the reason why we do it, to gain more ideas and to restore our Country.

The word Poor is "Worldwide",
look at the USA, if you do your research well enough; you wouldn't be posting negative comments, in the USA; poor Americans are in need of food/water, electric, and other necessary supply, what is the USA doing, they are sending Billions of dollars to several foreign Countries, in other words, "Kissing AZ"...jajaja

El Salvador will be a strong Country , soon, and you hopefully
will be regreting a defeated "FMLN"

Anyway, me and 65% of Salvadorean will make sure "ARENA" wins..

So, what ever you said, wont make a difference....


Good luck..


ARENA............2009
Anonymous said…
Oh and one more thing,


Me using old fear factor,
jajajajaja.....
you should dedicate yourself to become a "Comediante"jajaja.

Let me tell you something,
Nicaragua is in a worst situation then before, what has this idiot of Ortega done to
help the pooor or at least something,

RIGHT....

ZERO...ZERO...ZEROOOOOO..

WE ARE NOT TAKING THAT STUPID RISK,

ARENA IS DOING A GREAT JOB AND WE ARE SUPPORTING ARENA...100%..

You are one of does people that are easy to convince, with lies you go everywhere..jajajaa

An advise to you, don't believe everything they tell you, try thinking with your on brains..
With respect, take care sweetie


WHEATHER YOU LIKE IT OR NOT....



ARENA......2009.......
Anonymous said…
¿Cómo gobernaría el FMLN?
   
     
                                       
Joaquín Villalobos*
Martes, 21 de Octubre de 2008
Oxford, Inglaterra. "Si el Frente gana las elecciones yo me voy al carajo, tengo dinero suficiente para varias generaciones", estas palabras han sido repetidas por algunos connotados empresarios del país. Efectivamente, quienes más sufrirían las consecuencias de un gobierno del FMLN no serían los más ricos, sino las clases medias y los pobres, paradójicamente quienes podrían hacerlos ganar con sus votos. La insensibilidad, la arrogancia y los abusos de poder de nuestras clases altas y su partido, han llevado a que muchos salvadoreños estén a punto de llevar al Frente al gobierno. Confundidos o engañados, creen que éste puede ayudarlos, cuando en realidad podría arruinarlos más.
Hace 14 años fui juzgado como ingenuo por la derecha y como traidor por la izquierda, cuando junto a un grupo de valientes diputados rechazamos al Partido Comunista y firmamos el Pacto de San Andrés. Pretendíamos darle al país una polaridad positiva y ser una izquierda moderna. Los comunistas se ocuparon de atacarnos por aumentar el IVA, que sirvió para financiar la posguerra y la reinserción de nuestros combatientes y la derecha hizo lo propio incumpliendo todo el acuerdo.
Fue imposible reformar al FMLN y nosotros y siete grupos más que también fueron llamados traidores salimos del Frente. Los comunistas tomaron entonces control total de éste, la polarización avanzó y ahora desgraciadamente ya no se trata de buscar una opción mejor, sino de evitar la peor. No pretendo levantar miedos, sino argumentarles sólidamente a quienes pensando que votarían por un candidato, en realidad votarían por un partido extremista y violento.
El FMLN es el partido de izquierda más extremista de toda L.A.
Desde el punto de vista ideológico podemos decir que el FMLN actual está a la izquierda de Raúl Castro, quien ahora intenta realizar reformas económicas en Cuba. El FMLN es el partido de izquierda legal más extremista de toda Latinoamérica, es religiosamente marxista leninista. Ni en Venezuela ni en Nicaragua ni en Ecuador ni en Bolivia tienen los comunistas control total sobre la fuerza política que gobierna. Es decir que si los países mencionados están viviendo consecuencias negativas resultado de proyectos autoritarios basados en alianzas de izquierda más amplias, nosotros tendríamos un problema mayor porque los comunistas salvadoreños son mucho más dogmáticos y sectarios. Para esta elección rechazaron alianzas con otras fuerzas de izquierda y se han negado a darle espacio incluso a los llamados amigos del candidato.
En Venezuela, Ecuador, Bolivia y Nicaragua el conflicto con el mercado es más reactivo que ideológico, y han derivado en el autoritarismo resultado de posiciones nacionalistas, militaristas, indigenistas, populistas y/o caudillistas. Para el FMLN el mercado es un enemigo y el autoritarismo una meta, esto no es invento, lo dicen sus documentos, lo exponen sus dirigentes, aunque el candidato lo intente ocultar diciendo que son sólo aspiraciones del Frente. Sin embargo, en Venezuela, Ecuador, Bolivia y Nicaragua están construyendo regímenes autoritarios.
Un gobierno del Frente no sería un gobierno de ingenieros, doctores, abogados y profesionales, sería en realidad un gobierno de compañeros activistas del partido. Para ejercer un cargo público valdrían más las maestrías en lucha de calle que los estudios académicos. Los anteriores alcaldes de San Salvador y la actual alcaldesa han enfrentado este problema al igual que la anterior rectora de la Universidad Nacional. La evidencia más reciente fue el nombramiento del jefe del programa de gobierno, pues pese a que entre los amigos del candidato hay un brillante economista con un doctorado en la Escuela de Ciencias Económicas de Londres, los comunistas nombraron a un ex guerrillero intelectualmente opaco y de pobre vida académica. Para el Frente la pureza ideológica y la identidad de clase son más importantes que el conocimiento, desprecian lo que no saben y a quienes saben.
El FMLN se define como enemigo de los Estados Unidos
Bajo un gobierno del FMLN los ministerios serían barridos de profesionales que tienen experiencia acumulada, y en sus puestos colocarían a miembros leales al partido, no importa si éstos son mediocres o inútiles. Las instituciones serían convertidas en armas políticas contra todos sus adversarios y las decisiones no serían técnicas, sino ideológicas, algo así como si nuestra salud se la confiáramos a brujos en vez de a médicos. En Venezuela, Ecuador, Nicaragua y Bolivia, los ministros son cambiados constantemente por razones políticas, esto crea desastres de dirección tal como los apagones en Venezuela, un país que es una potencia energética. Un gobierno de activistas se traduciría en ineficiencia, escasez, inflación, corrupción y despilfarro, resultado de la hegemonía de la ignorancia.
El FMLN se define como antiimperialista y enemigo de los Estados Unidos, esto lo han exhibido incluso en momentos dramáticos. Pocos días después del 11 de septiembre del 2001, luego de los ataques terroristas en Nueva York y Washington, militantes del FMLN realizaron una manifestación pública de regocijo por este ataque. En esa actividad estuvieron presentes el actual candidato a la vicepresidencia Salvador Sánchez Cerén y varios diputados del Frente. Quemaron banderas de EE.UU. y mostraron pancartas con vivas a Osama Bin Laden y a los talibanes. En ningún otro país de Latinoamérica miembros de un partido legal hicieron algo parecido.
Un gobierno del FMLN alinearía políticamente y sin dudar a nuestro país con los gobiernos de Venezuela, Ecuador, Bolivia y Nicaragua, dos de éstos ya expulsaron al embajador norteamericano y todos ellos han abierto relaciones diplomáticas, comerciales y de cooperación muy estrechas con Irán. Este país es para los estadounidenses un enemigo más peligroso que lo que fue la antigua Unión Soviética.
Con un gobierno del FMLN
peligrarían las remesas
El problema es que nuestro país, a diferencia de Nicaragua, Ecuador, Venezuela y Bolivia, tiene la tercera parte de su población viviendo en EE.UU., y posee además la más poderosa red de "coyotes" después de México. El estrechamiento de relaciones con Irán; la existencia de la ultra-violenta "Mara Salvatrucha"; la eficacia de nuestros coyotes para cruzar fronteras ilegalmente; los apoyos del FMLN a las FARC; la resistencia histórica del Frente a suscribir acuerdos en materia de anti-terrorismo y combate al narcotráfico; junto a un gobierno del FMLN de posición anti estadounidense, nos puede convertir en una amenaza a la seguridad de los EE.UU.
Estaríamos bajo riesgo de que una sociedad paranoica, en lo relativo a su seguridad, piense que los "violentos" salvadoreños podríamos refugiar, proteger y trasladar terroristas islámicos a su territorio para que masacren norteamericanos. Algo totalmente creíble si consideramos que el posible vicepresidente salió a las calles a celebrar los actos terroristas del 2001. Un acercamiento con Irán nos puede convertir en una NACIONALIDAD PELIGROSA para los estadounidenses. Es decir que la estupidez ideológica del FMLN convertida en gobierno, no sólo podría afectar las remesas, sino la estabilidad misma de nuestros compatriotas en EE.UU. En un tema como este no nos podemos dar el lujo de creerle al candidato del Frente, así se hinque y nos jure que no abrirá relaciones con Irán.
*Columnista de El Diario de Hoy.
Anonymous said…
Como siempre usando falsos profetas para querer convencer a la gente. El Comandante Atilio entre otros son oprtunistas resentidos que fallaron poder colocarse al frente del grupo de los que les dieron la oportunidad de ser reconocidos internacionalmente or sus azanas politicomilitres. Ahora como los de la banderita azul blanco y roja ofrecen mejores remuneraciones los defirenden de una manera sublime y descarada. Esto es no tener dignidad y autoridad moral. el venderse al mejor postor es una practica que se ha dado en muchas instancias. Se dio econ el Comandante Cero en Nicaragua, y en muchos otros paises. Despues que son rechazados por su ideas retrogadas se refugian en el manto sagrado del Tercerismo y la Social Democracia que no son mas que la misma DERECHa con demagogia izquierdista y hasa populista. Esto ya es mas obvio que lo comun. Siempre estan al tanto de la oportunidad para atacr a aquellos que un dia los respetaban y admiraban por un gran punado de papeles veerdes con numeros. Cienfuefgos es otro que al igual que Atilio prestaron sus servicios a Flores en el sector de Seguridad Nacional, que descarados. Ahora quieren dar catedra de arrepentidos criticos que buscan pintarse de colores de redencion como el nino prodigo.
El pais esta en una decadente situacion politicoeconomica. se dolarizo la economia y con esto se depende de de la situacion economica de otros paises quemanejan otras naciones que manejan el dolar como moneda nacional. Este es el caso de El Salvador. Ahora se compra con dolar pero aun le pagan a los empleados lo que deberian ganarendolares sino el equivalente en pesos. Esto nunca ayudara a progresar a ningun pueblo porque por cada tranaccion , por simple que sea (como comprar frijoles o tomates), se pierde dinero. Si lo dudan vayan al mercado o al Superselectos local y ya veran.
Por otro lado al entrar el eso de la globalizacion el pais se retrasa, porque se pone a competir com grandes naciones que le condicionan que y de que parte delpais puede exportar. Hay zonas del pais que no pueden ofrecer sus productos agricolas porque en el pasado usaron ciertos pesticidas y aun estan contaminado el subsuelo.
Las zonas francas representan escapes de moneda en efectivo. Las empresas que operan en estos lugares estan fuera de obligaciones aduanales, es decir no paan sus obligaciones aduales que el vecino de la esquina pagaria por traer o sacar producto vendible de pais. Ademas estas empresas no estan obligadas a someterse a las autoridades locales y sus respectivas leyes laborales o judiciales, poque las zonas francas son espacios del territorio que se le vendio a las empresas transnacionales. En la Republica Dominicana y en Jamaica se puede apreciar esto. Una vez los empleados se organizaron para exigir sus cheues y mejorias de trabajo, se les remplazo con mano obrera traida desde Asia para obligarlos a trabajar en situaciones infraumanas. Luego las fabricas desaparecieron del pais y sin antes pagarle a sus empleados locales. Zona franca es a lo que el pais esta dirigido, al igual que Honduras. Prefiero un pais agricola que provee viveres y oportunidades de trabajo al senor de enfrente de la casa que una empresa que no le provee mucho a mi pais, sino explotacion.
Yo me pregunto como es que el pais esta 10 veces mejor que antes, si cada dia huyen miles de compatriotas de la situacion politicoeconomica. Este fenomeno no se daba antes. Nadie deja su familia , un buen trabajo, un buen futuro y el lugar donde se le trata bien para ir a aventurar. El pais esta en una decadencia que no la podemos negar. El progreso de la infraestructura fisica y tecnologica del pais no se debe a la intervencion directa del gobierno central. Ha habido alcadias locales que han canalizado ayudas del extranjero (ONG) . Inclusive el gobierno central mando a un consul, llamado Mnico y procedente de Usulutan, a juntar la ayuda que mandan los comites que radican en Los Angeles California. La ayuda entra al pais bajo la bandera del gobierno central. les apuesto a que no sabian eso.
Mi pregunta es cual es la fuente o industria pricipal (nacional) del pais,
que mantiene a la economia a flote? La banca no es nacional, las companias telefonicas no lo son, la agricultura se fue a la quiebra por eso de la privatizacion y los altos intereses y precios de la materia prima. El pais depende de otros y no de si mismo. Esto no es progreso solido , ni seguro: es una estabilidad fantasma y especulativa.
Pero como dicen por ahi, ya me deje dar "paja, jajaja"
Por favor formemos y usemos nuestros propios argumentos y no usemos lo que aquel dijo o yo vi en la tele, que eso no es valido en ningun documental academico.
Heinar Campos
Anonymous said…
Sea lo que sea, nosotros los salvadorenos lucharemos por la Paz y la Seguridad de nuestras familias.

Para corregirte un poco de lo que as dicho; pueda que el FMLN gane las elecciones 2009.....
Pero; tu seras unos de los primeros que andaran en las calles protestando por la injusticia del FMLN a finales del 2009...
Me reire en tu cara por la ignorancia que posees....

Habre los ojos, el FMLN lo que quiere es crear una Guerra con los Estados Unidos como lo hace Chavez..

Irte en Guerra con los USA es Suicidio, La United Nation se iria encima de nuestra pobre gente..

Con el tiempo veras que el FMLN compraran armas, Elicopteres, Aviones de guerra y otros estupideces mas...

Y no le ayudaran al Pueblo, por ejemplo; el Presidente de Nicaragua es un ingenuo-Inepto, que jamas ayudo a su gente, ni por-q supropia gente le dio sus votos,
Nicaragua esta por el piso...

Otro ejemplo; Chavez, tiene tanta gente pobre, ninos en las calles, ancianos sin alberge(Hogar),
Que hace Chavez; manda millones de Dolares para otros Paises para reenforsar la Izquierda de otros Paises...

Que lastima como piensas...
Pero aun mis respetos, amigo..


ARENA..........2009......
Por la PAZ, Seguridad y por la Superacion....


ARENA.......2009....100%
Anonymous said…
Que lastima que el ultimo que comenta carece de argumento. No tiene material para debatir. Dame datos, investigaciones indagativas. No tenes vas a tener que esperar a ver que es lo que dice el noticiero para contestarme o vas a correr a ver lo que dice el Diario de Hoy. Te apuesto a que ni sabes acerca de tus proceres, ni porque peleaban. Solamente se basa en suposiciones acerca del Frente, de la situacion nacional y de Nicaragua. No sabe ni analisar lo que dice. Dice que El Salvador se va a ir a una guerra suicida con la USA. El Frente ya no es ningun grupo militar. Es un partido como ahora lo son los escuadroneros de ARENA. Sali de esa trinchera y afrenta el nuevo futuro. "Por la paz y no se que tanto.." Si ya no son los 70 y 80. Ya es 2008. Deperta. Nicaragua ha estado en una gran crisis por ya varias decadas. Ni la Chamorro con los dolares la pudo sacar adelante, ni sus sucesores. El Sandinismo no creo la pobreza de ese pais. Pais que esta en camino a un cierto progreso no se va a la guerra civil ( Dato que vos ignoras como muchas cosas mas de tu propio Pulgarcito)
Deja de hablar de Venezuela, cuando tenemos casi o mas de tres millones de guanaquitos viviendo en la miseria por ya decenas de anyos, y el progreso y la paz para ellos nunca ha llegado. ?Me equivoco? Sali a los cantones y alrededor se San Sivar y me decis.
Ya es tiempo que agarres un libro acerca de como aprender a debatir, investigar, pensar critica y analiticamente. pero como dicen por ahi es dificil pedirle a un pato que vuele como aguila o que corra como caballo, si ya nacio con muchas deficiencias. Vivis y te desea guiar por una mentalidad manipulable, esclava y superticiosa.
Heinar Campos
Anonymous said…
jajajaja,

Estas en lo correcto en ciertas cosas, no puedo probarte lo que digo y para corregirte; si estamos en 2008 cerca de 2009...
Se que no te gusta mi opinion, lastimosamente es la realidad que tu ignoras..

Nicaragua: Poco sabes de dicho Pais, lastima que tu tambien no veas la ignorancia de Ortega, no tiene educacion, habla bien cursi,chanchero...es un seguidor de Chavez al igual que el FMLN.

Si queres un cambio estudia, educate, y te dare mi voto,
que crees; que sin educacion llegaras hacer alguien en la vida, jajaja...no amigo, la pobresa es mundial, la vida es como es y nadie la cambiara por la ignorancia que todos poseen..

Y si, conosco la pobresa alrededor de San Salvador; no solo eso, yo cresi a lado de personas sin educacion, que solo se dedicaban a sus milpas, casas de sacate,
pero hay una gran diferencia; nosotros los del Campo sobrevivimos
sin tener que esperar un cinco del Gobierno como tu lo haces...
Por-q no buscas trabajo y te superas....Dios nos dio manos, pies, un cuerpo saludable para poder trabajar y estudiar...

Si queres que el Gobierno te regale
tierrass sin trabajar; jajajaja..
das lastima..

La pobresa es Mundial...y no te creas mas sabio que mi, yo conosco mi historia y bien..

Dime una cosa; que tu crees que el FMLN va hacer por estas personas? y de donde sacaran el dinero?

O y tambien no crees un Genio por q de eso no tenez nada,

Y para certe mas claro, si queres un Pais que prospere Vota por ARENA, Como tu dices; No vivas en el Pasado, despierta...jejejeje

Se argumentar muy bien con personas
que reconocen y sostienen una mente
habierta, tu en nada..

saludes...

ARENA.........2009
Anonymous said…
Disculpame, pero perdoname; veo que aceptastes tu falta de conocimientos para debatir y comprobar mi equivocacion en los temas antes expuestos por mi persona.
Tu opinion no me molesta sino que me extrana. No se como que si una persona que ha crecido junto a la pobreza y la miseria pueda apoyar a aquellos que han mantenido al pais en tal precaria situacion y tan infrahumana. Inclusive, al igual que vos no se concientizan acerca del porque el humano debe vivir en una mejor condicion.
Al hablar acerca de mi te equivocas grandemente. Si te reto a que argumentes, no es para ponerte de menos, sino para que aprendas a contradecir con pruebas y evidencia, y no con tu opinion, porque la opinion se basa en sentimientos superficiales que pueden ser influidos por eventos insignificantes.
Todo aquel que argumenta que hay pobreza y no podemos hacer nada es un persona pesimista y poco progresista. La mision es facilitar a que vivamos mejor, humildemente si, pero no en la miseria y el irrespeto y la ignorancia porque el sistema simplemente asi lo dicte.
Tambien es una lastima que no sepas acerca de mi persona, porque si lo supieras no te pondrias a expresarte acerca de mi educacion. Antes de educarme academicamente me eduque en mi casa, cuyas diferencias pocos comprendemos. Gracias le doy a la vida por haber crecido en el campo y a la vez haberme graduado en la ciudad. Hasta parece ser fui becado para ir a estudiar en el extranjero. Cuento con ciertas licenciaturas (en linguistica y gramatica) y postgrados (pedagogia, historia y ciencias politicas). Esto no te lo expreso para acerte sentir mal, sino para que veas que lo que te expongo esta respaldado por investigaciones academicas a nivel nacional e internacional.
Al igual que tu respeto tu opinion, pero no tu falta de cuestionamiento ante el abuso del sistema y la indeferencia en ontra de los pobres. HAste una pregunta para que vas a elegir un gobierno que note brinde ciertos beneficios sociales, como lo es trabajo repetable, cuidado medico y una buena educacion? Yo no le encuentro el sentido a un gobierno sin las antes mencionados puntos, ?vos si? Si alego como o hago es porque se que hay esperanza para poder cambiar la situacion nacional.
En el mundo existen muchos paises que pueden negociar con nuestro pais de una manera equitativa y no despectiva como lo hacemos ahorita. Decime que tenemos que hacer en Irak cuidando los intereses de potencias mundiales. Decime en que te benficio eso a vos. Me duela ese soldado que dio su vida por nada. pobresita su familia que ahora no pueden agarrar el periodico o la television para poder convivir con ese ser querido.
He estado en varias partes de Latinoamerica y he visto lo que es posible cambiar con ideas y no con opiniones simplemente.
Heinar Campos
Anonymous said…
Creo que hoy si nos entendemos mejor, Me as aclarado muchos temas
mejor que otros mediocres que solo hablan por hablar,
Tu si tenez conversacion y conocimiento; mis respetos...

Solo que; no compartimos las mismas ideas, estoy de acuerdo contigo en muchos Temas, por ejemplo; Ayudar al pobre y darles seguro medico "Gratuito"...
y en especial a los Ancianos..

Pero la Idea de que el FMLN Gobierne a El Salvador; No se,
lo estudiaree mas y lo pensaree...

veras en unos diaz haver que pasa..

Oh, algo mas; antes que se me olvide; yo estudie aca en
USA, Fairfax Graduado de George Mason University...

Graduado con mi "Masters Degree",
Actualmente trabajo con el Gebierno de Washington, DC

No te reto ni te faltaree al respeto; ambos somos adultos y para debatir un Tema, se hace entre Adultos Estudiados Academicamente...

en fin....

Saludes
Anonymous said…
Bullshit bullshit!!!!
wow i'm amazed con toda la estupides que se derrama en este blog, especialmente a esos que hablan de haberse creado en pobreza los otros que dicen que arena is doing a "great" "job" oh please! y uno que dice que el fmln quiere crear guerra contra estados unidos lol DIOS! no puedo con tanta ignorancia y estupides junta!
Osea estan hablando de que el candidato por la presidencia de izquierda q tiene "zero executive experience? what u mean by that u idiot?
lest see what 's saca executive experience? relatar deportes maybe? y hablare span english porque minimo estos fugs! q escriben ingles son de esos pendejos q salieron a estados unidos porque estaban comiendo mierda en el salvador y aprendieron a decir yeah!" ok aclarando not all of them!
Bueno en serio en que mundo viven? mi familia ha sido arenera desde que tengo uso de razon mis dos tios forman parte del coena no dire quienes porq que verguenza! asta la ultima campana politica en la que gano el "Respetable periodista de deporte" saca lol que cero que ver en la politica yo formaba parte de la juventud arenera como ha sido por los ultimos anos.
Actualemente estudio en el extranjero y puedo decir que mi familia puede costear mis estudios y mis lujos y viajes a costa de todos esos pendejos que siguen votando por arena, en la asamblea arena en la presidencia y alcaldias!
Pero bueno he llegado a la conclusion que los que votan por arena es simplemente por un social status" por "fashion" porque supuestamente todos los areneros son "cool" y los del fmln son calle como les dicen.
Realmente el pais es una basura la delincuencia solo aumenta, la corrupcion es increible osea le aumentan 2 centavos al salario minimo y los diputados y mis queridos tios se aumentan 400$ mas al mes lol por cierto creo que fue mas, anyways!
Es frustrante leer esos comentarios de que nos haremos como venezuela que porque hugo chavez esta financiando la campana de funes, primero que nada hugo con lo ignorante campesino que es le dio paja a un pais dos veces y ellos lo elijieron como en el caso de bush con el metodo de enganar a toda una nacion con lo de lo del "terrorismo" son buenas estrategias cabe mencionar!
Asi que si venezuela esta como esta es porque ellos lo elijieron, pero volviendo a que tiene q ver si gana funes con que nos haremos comunistas y seremos como venezuela o cuba? no se les hace que todos los anos de gobierno de arena ya se esta volviendo como una dictadura cada elecciones arena gana como no se, pero ganan.
Y es por personas ignorantes como ustedes que piensan q hacen un buen trabajo.
La Nacion entera esta comiendo mierda y ustedes esos fanaticos de los partidos se degastan la vida, las energias el tiempo en andar idolizando un partido politico un candidato a la presidencia y cuando estos llegan a la presidencia ustedes siguen igual, comiendo mierda, con deudas, sin ningun chance de superarse porque no hay oportunidades porque seguramente algun primo o sobrino o novia de un arenero les dan esos mejores trabajos con mejores sueldos a sus familiares o el que sea que tenga cuello.

Pero ese estupido que dice que ha crecido en la pobreza y al rededor de campesinos, definitavemente por salvadorenos como tu el pais esta como esta y no va a ver presidente alguno o partido politico que lo saque de la miseria por gente ignorante como tu. Pero ese es nuestro sistema la mejor politica es aplicada cuando las personas son ignorantes a la realidad. O no la quieren ver.
Igual seguramente los areneros ya andan regalando cantaros y sombreros camisas y pelotas para ganar su voto lol.

Dan verguenza en serio, por eso la gente esta mal por que quiere.
Jamas considere nunca votar por el fmln porque no los creia capas para dirijir el pais, pero si estuvo tony soca en la presidencia DIOS! asta ese pendejo que dice q se creo en la pobreza puede ser presidente osea!
Creo que ya es hora que las personas opten por un cambio, pienso que es bueno arriesgarse , ya saben lo que pasara si gana arena nada cambiara al menos que sea para peor.
Y al idiota que dijo que el fmln quiere una guerra con estados unidos? ajajjaja Q invesil osea que tu crees que el salvador es tipo rusia para estados unidos? osea creo q apenas saben q existimos y si lo hacen es por pura diplomacia y por politica si le puedes llamar asi, que putas haria el salvador? osea no creo que nadie sea tan pendejo como para creerse algo tan estupido y tan ignorante.

Bueno yo votare por el periodista funes porque lo creo capas y apto para tomar las riendas del pais y hacer un cambio por minimo que sea cualquier cosa sera mejor que como estan ahora. Porque estoy harta que los areneros se hagan mas ricos y cada ano la pobreza incremente, a mi me importa mi pais la gente que vive en ella. Y aunque seguramente se robaran mi voto como en otros anos que hacen sus fraudes los senores de la elite salvadorena. Creo que se puede aun abrir la mente de pollo de muchos.

Si lo hizo la potencia mundial, estados unidos que aunque muchos odien, ellos demostraron el verdadero significa de democracia. Obviamente ellos no quieren seguir comiendo mierda asi como iban, y tomaron la decision correcta.
Si ellos que estan mucho mejor que ustedes en el salvador hicieron eso, no veo como ustedes que estan mas en la miseria pueden ver que un cambio es lo que necesitan!!

Igual mientras tanto seguire viviendo de los impuestos que ustedes pagan y del sueldo que le dan a mi familia :D.
Anonymous said…
LOL........Q Boca la tuya Jess..

Eso de q estudias bajo nuestraas costillas, LOL....

Si seras..LOL

Tu vive donde estas; lejos de nuestro Pais, gente como tu no queremos en nuestra tierra...

Sea lo q sea, el cambio vendra, Pero NO por Ineptos como tu ,

Q estudias y no se q mas; por-favor; no te des el lujo de decir q as Estudiado por-q no eres el Unico Idiota....

Para poder Gobernar un Pais se necesita Educacion y es justamente lo q el FMLN no tiene....

Funes es una persona q se Respeta, y es capaz de Cambiar el Pais,
Pero; al lado de los demas NO creo, lo dudo...mil veces......


Y SI...yo fui del ultimo mensaje, a quien tu te refieres...

Si te vas a poner a comparar mi Educacion con la tuya, LOL
Por-favor....Necesitas madurar y saber debatir un Tema como este...

Pero veo q eres demasiado Inepto, Bocudo y animal como hablas...
Para decirte la verdad; hablas peor q un Perro....
Los perros son mas educados q tu. LOL....



En fin.....Cuando tengas la suficiente Educacion, hablaremos,

Mientras, ve haber q puso tu Gallina...

Eres una personas Cursi sin Principios....

saludes Amiga... LOL
Anonymous said…
Para la gran mayoria de ignorantes, que han opinado en este blog les pöregunto EN QUE PALNETA VIVEN USTEDES:
FUNES PRESIDENTE!!!!!!!
HASTA LA VICTORIA; ADELANTE ADELANTE....
Anonymous said…
jajajajaja......por - favor

Primero Educate, despues aprende a escribir bien por-q no se te entiende nada.....jejeje

No llames ignorante a las opiniones de diferencias,

Eres mas ignorante tu por hablar sin tener conocimiento del Debate..

Eres un Chancheritooo....jajaja

Pobresitoooo....


ARENA.........2009
Anonymous said…
Nuestro pulgarcito esta al frente de la oportunidad de cambiar el futuro de si mismo. Ya lo han hecho otras naciones de nuestro hemisferio por diferentes o similares motivos. El cambio llego a los continentes de Asia, de Africa, Argentina, Venezuela, Ecuador, Cuba, Nicaragua, Bolivia, Paraguay, Chile, y hasta a los Estados Unidos.
Lo que tienen en comun todas las antes mencionadas naciones es que ya se han cansado de la demagogia politica que se ha usado desde el tiempo de la independencia. Se les prometio libertad, independencia y progreso, lo cual nunca llego porque un campesino que esta obligado a jornalear por miseras remuneraciones esta sentenciado a morir en precarias condiciones.
En el caso de la USA, el pueblo se canso de estar bajo la direccion de un idiota dictador, testarudo e intransigente. Todos sus asesores, ministros, y allegados lo dejaron por tal motivo. En caso que lo duden preguntenle a Collin Powel, Gonzales, Rumsfel, y al director de la CIA entre otros. El pueblo se canso de gritarle a los cuatro vientos su repudio en contra de sus acciones belicas en otros paises. Se canso de pedirle que hiciera algo efectivo para beneficiar a la mayoria en el aspecto economico (el escandalo de bienes raices y las instituciones financieras y la escaces de trabajo) Se mantuvo firme en su dedicion que la economia estaba bien y que su administracion no habia hecho nada que tuviera que ver con la ruina de la economia nacional. Toda esta farsa se le vino abajo antes de las elecciones y el mundo pundo, al fi, desenmascarar al "pobre dictador" y sus ecuaces". Ahora solo lamentarse les queda. Al igual que la derecha salvadorena acusaron a Barack Obama de musulman, terrorista, y por ultimo de comunista. nada les funciono. Ni tansiquiera los mismos Clinton pudieron con su ola de cambios esperado y anhelados por el pueblo gringo.
El Salvador esta en un momento historico donde tiene que pensar en el futuro de nuevas generaciones. Dejemos de escondernos detras de los titulos que tenemos para acusar al progimo que carece de ellos. El senor Bush junto con sus complices tienen el mejor curriculum vitae mas impresionante del hemisferio, con titulos de las mejores universidades del mundo, pero esto no les valio de mucho, o si? Vendido Duarte, Pelon Cristiani, Cacheton Sol, Pajitas Flores, y "el experimentado" Tony Casaca, no han hecho ningun cambio substancial en tantos anyos. Si me equvoco diganme. Han vendido todos las instituciones de industria, gubernamentales y financieras del pais. Esto no ha beneficiado al votante comun y corriente de ninguna manera, o si?
A Funes les esperan acusaciones, atentados en contra de su persona, familia y personal. Lo hicieron en contra de la hermana de Schaficken el diciembre del 2003. Esa noche yo tambien me transportaba desde San Slavador acia Usulutan al igual que la hermana de Handal, cuando la interceptaron y la mataron en un accidente automobilistico poco creible. Que bueno que hasta el momento Funes no se ha prestado a esas acusaciones de mercado, como lo hacia el difunto Handal. luego las noticias se prestaban a explotar sus declaraciones.
El sujeto historico salvadoreno tiene que hacer hincapie ante esta decision de auto analisis historico, politico y economico que tiene ante sus manos. Nuevamente dejenme recordarles, que no todo lo que se publica o televeisa representa la mera verdad. Representa mas que todo el punto de vista de una minoria que esta a cargo de la editacion y sensura de lo que les conviene y lo que pone en riesgo sus intereses personales, como politicos. Recordemos que somos muchos los que nos beneficiares por el cambio y muy pocos seran fectados si funes gana.
Heinar Campos
Anonymous said…
To: Anonymous
Shut up!
You don't know anything about Mauricio. You have to learn about him before say something. Please!

Mauricio is the best!
Anonymous said…
jajjaja this is Jess again!
al ignorante-burro-osea hencho que puso que boca la tuya....para comenzar si soy yo la que dis habla como perro- hmm contigo diciendo eso demuestra la "clase" de animal que eres! Para seguir tenias que ser del frente para referirte a mi como un hombre! Jess- es de Jessica - !INVESIL!

Y PARA TERMINAR HAY QUE VER QUE TAN PENDEJO ERES - NO ME REFERIA A TI - IDIOTA! LEE BIEN!
NO SOS EL UNICO RETRASADO MENTAL EN ESTE BLOG!

Y PARA TERMINAR POR PENDEJOS COMO VOS JAMAS VOTARIA POR EL FRENTE! RESENTIDOS SOCIALES! PENDEJOS!
JAJAA Y SIIII TE CUENTO MI OTRO TIO QUEDO DE DIPUTADO X LA LIBERTAD TAMBIEN JAJAJA OSEA CHAVO ESPERO UN DIA ALGUIEN ENTIENDAS ALGO!HAY UNA GRAN DIFERENCIA ENTRE LA GENTE QUE ESTUVO EN LA GUERRA PELEANDO Y SOBREVIENDO POR UNA CAUSA- Q VENDRIAN A SER LOS VERDADEROS GUERRILLEROS DEL FRENTE- ESOS QUE SI PELEARON X LA CAUSA Y MURIERON POR ELLA- PERO MARA ESTUPIDA COMO VOS Y MUCHOS QUE SON DEL FRENTE SOLO PORQUE ESTA DE MODA SERLO EN ESTE MOMENTO PERO NO HACEN MAS Q HABLAR MIERDAS Y SON UNOS PENDEJOS CON CERO ORIGINALIDAD QUE SOLO HABLAN LO Q ESCUCHAN AUNQ NO SEPAN NADAAAAAA REALMENTE!

CHAVO SI QUE SOS UN HENCHO RIDICULO Y GATISIMOOOO!
Y SI GENTE COMO YO QUIERE EL PAIS:d
Q LLEVE DINERO JAJAJAJA
Anonymous said…
Jessica entre otros,
Que lastima que lo que predicas de ser educada, deja mucho que desear. Te hace falta escribir bien en English and in spanish. Cuesta mucho deducir lo que quieres escribir. Podria ser que tienes muchos buenos puntos, pero por el momento creo que tus emociones te opacan tus buenos puntos (los que demostrarian tu alto nivel de educacion y posicion social)
Ahora bien, cuando se habla que un candidato( de la izquierda)que esta en contienda a cierto puesto politico, se le critica se le tiene miedo si fue combatiente (como fue el caso de Handal y es el de Sanchez Ceren); cuando no ha sido combatiente o militante, se le critica que no es lo suficiente izquierdista por no haber sido combatiente. Lo cierto es que le temen a todo aquel que representa una amenza en contra del "status quo". Esta clase de argumentos ya son demasiado usados y hay que venir con mejores y mas aceptables.
Vamos no le temamos a Mauricio por no haber sido combatiente, ni a Ceren por haberlo sido. Creo que uno complementa al otro, Cierto, o no? Estas no son pendej...as o mierd.... como tu las tildas. No es problema nuestro que no sepas comprender o decodificar lo que se escribe a un nivel academico fuera de tu alcance. If you'd like to argue in English, I'm ready. just bring it on.
Respetuosamente,
Heinar Campos
Anonymous said…
BUENO LA REALIDAD DE LAS COSAS ES QUE EL ARENA SON UNA BOLAS DE IGNORANTES, QUE SOLO PIENSAS EN ELLOS Y NO EN EL PUEBLO SALVADORENO, ESTAMOS CANSADOS DE ESTA RUTINA TAN HECHA MIERDA, QUE NOS PAGUEN EN PESOS Y COMPRAR EN DOLARES, ES MUY FUSTRANTE, COMO DICE EL DICHO EL RICO SE HACE MAS RICO Y EL POBRE MAS POBRE, EL PUEBLO SALVADORENO NECESITA UNA PERSONA COMO EL SR.MAURICIO FUNES QUE GOBIERNE EL PUEBLO QUE EN REALIDAD MIRE POR LOS POBRES. MUCHA GENTE DEJA BLOGS, PERO NO TIENEN NI LA MINIMA IDEA LO QUE ES SER POBRE TENER QUE TRABAJAR TAN DURO Y AUN ASI NO PODER TENER LO QUE UNO QUISIERA, QUE VIVA EL FMLN POR SIEMPRE MAURICIO FUNES QUE DIOS TE BENDIGA Y MUESTRALE A TODOS QUE TU ERES EL CAMBIO QUE EL SALVADOR HA NECESITADO HACES MUCHOS ANOS.
Anonymous said…
Simpatizantes del FMLN,

1) Mauricio Funes reconoció haber recibido un préstamo personal por $ 3000000,quizás para comprar la mansión a la que se trasladó a la Colonia La Mascota, y

2) Mauricio Funes afirmó que cancelará dicho préstamo con dinero del FMLN,o sea de la deuda política financiada con los impuestos que todos los días pagamos,incluso ustedes.

Para evitar que mis impuestos contribuyan a pagar la deuda de Mauricio Funes, ó sea para cancelar la mansión en la que está viviendo con su mujer con dientes postizos posiblemente pagados con dicho préstamo,decidí emigrar el viernes 13,pero no a ninguno de los paraísos terrenales que a ustedes tanto agradan,o sea Chávezlandia. Castrolandia, Ortegalandia, Moraleslandia,Correalandia.

Tremendo negocio el de este caballero,endeudarse para fines personales y pretender que se le pague con los impuestos del público situación que confirma la validez del refrán ¨nadie sabe para quien trabaja¨.

Simpatizantes del FMLN les deseo buena suerte y espero que sigan pagando impuestos para cubrir las deudas personales de Mauricio Funes .

No me cabe duda que dentro de dos o tres años Mauricio Funes decidiría revertir la dolarización para comprarles sus dólares a 8.75 colones y luego revenderlos a 15 o 20 colones.
Anonymous said…
No entiendo una cosa, como es que gente que supuestamente es tan educada como los de arena, no pueden ver en lo que el pais esta convertido. que acaso no les da verguenza, cuando se les pregunta 'cual es tu pais de origen?' ustedes responden, "el salvador", y los demas se quedan 'ah?' 'el pais que tiene mayores niveles de pobreza, y violencia?' o 'a donde esta eso?'
a mi si, y gracias a quienes? a ARENA. y quieren seguir en la misma? gracias a Dios ya no vivo en el salvador, sin embargo a mi si me da verguenza que se me diga siempre, "la mara salvatrucha es de el salvador, verdad?. Eso es lo unico que la gente me dice cada vez que les digo que soy de el salvador. Por favor, si ustedes no se averguenzan, muchos salvadorenos en el extranjero, que vivimos a diario la cruda realidad, si!
Anonymous said…
Mane i dont want that fuck nigga to win its all about arena Vamos Por el camio Arena!! mane fmln lo unico que quiere es robar dinero y aser sufrir la gente denuevo nuestro pais no estava libre ahora si lo esta pero si esa mierda de fmln gana no vamos a tener nada de libertad que mierdas les pasan
Anonymous said…
If EL Salvador is the best country in the worl we should also have the best president and that's Mauricio Funes. MAURICIO FUNES PARA UN SALVADOR MEJOR.
Anonymous said…
lo siento por todos los areneros pero mauricio ya ganó :)!!!... Sorry Jess!!! Hope to see ya comin' back in a few years :D
Anonymous said…
TIM... Where are you???

I think it is time to shut off the comments in this matter....this went to far ...and shame on you Areneros, this is time to congratulate own nation whether you like it or not, ppl have just decided our president; instead of fighting each other, please show your high education!
Anonymous said…
ganamos y es lo ke importa estabamos hartos de los mismos perros areneros vende patria